Macedonie - Reisverslag uit Ohrid, Macedonië van brigitte smits - WaarBenJij.nu Macedonie - Reisverslag uit Ohrid, Macedonië van brigitte smits - WaarBenJij.nu

Macedonie

Door: Bri

Blijf op de hoogte en volg brigitte

10 Augustus 2011 | Macedonië, Ohrid

Dit jaar besloten Ellis en ik Macedonië onveilig te maken. Waarom Macedonië? Heel simpel, dagaanbieding van Corendon. We gingen voor het "bingo" concept. Geen idee dus waar we terecht zouden komen, alleen het land was bekend. Maar goed, 1 ding was zeker, we gaan er lekker ff een weekje samen tussenuit.
De grootste uitdaging begon voor de reis. Informatie vinden over dit land. Geen enkele reisgids nog over Macedonië! Alle internet sites af voor een beetje info over wat we kunnen doen daar. Met dat kleine beetje info en de reacties: ehhh.....Macedonië..... Is dat leuk? Gingen we op pad.

Inmiddels is de week voorbij en ik moet zeggen, we hebben het er goed naar ons zin gehad. We hebben veel gedaan, weinig gedaan, mooi weer gehad, regen en onweer gehad, lekker gegeten, niet zo lekker gegeten, veel geslapen en weinig geslapen.

Macedonië, het land met prachtige bergen, mooie natuur, vriendelijke mensen, helder water, waterige cappuccino's met slagroom, shopska salades, goedkope drankjes, nog goedkopere taxi's en veel te dure excursies.
Over dit laatste zal ik wat meer vertellen.

Normaal gesproken gaan Ellis' en ik altijd zelf op ontdekkingstocht met bussen, taxi's en (il)legale ritjes. Dit jaar, dachten we lekker makkelijk te doen en alles bij de reisorganisatie te boeken. Kan je nu zeggen. Niet doen! Uiteraard veel te veel betaald, wat bij sommige uitstapjes echt niet waard was. Beter spreek je een "mannetje" van de straat aan die je voor de helft in een klein busje overal heen brengt. Maar goed ze waren geboekt, dus de volgende excursies werden gedaan:

1) Fietstochtje Macedonië.

U neemt 2 Nederlandse dames, zet ze op een mountainbike en stuurt ze de bergen van Macedonië in. Wat krijg je dan na 60 km? Juist 2, nou ja in ieder geval 1 uitgetelde, tussen de benen bont en blauw, maar zeer voldane dames :-)

We hadden dus besloten op dag 3 ons beetje sportief voor te doen en de fietstocht te boeken. Om kwart voor 10 melden op plek A. Geen probleem voor ons, nemen gewoon een taxi. Alleen is het dan wel handig als we geld mee nemen. Haha. Staan we daar met een lege huishoud pot! Gelukkig had ik 50 euro bij me die in een hotel konden wisselen. Ellis' zag de taxi chauffeur al wortel schieten. Die dacht te kunnen fluiten naar zijn centen. Was een leuke dag.

2) Boottocht naar St.Naum

Ons 2e uitstapje werd gedeeltelijk over water gedaan. Boottocht was erg leuk. Waanzinnig uitzicht over het meer en de bergen, lekker zonnetje op je hoofd, genieten. Na een tussenstop op oude nederzetting op het water, St. Naum en met name het klooster bekeken. Leuk om gezien te hebben, maar niet echt bijzonder.
Op de terugweg hadden we wat minder geluk met het weer. Regen en onweer. En wat doe je dan, als je niet op het bovendek kan zitten? Beneden lekker boekje lezen, totdat de kapitein een salsa muziekje op zet. En tja als we er dan toch zijn..... In het gangpad, op de vierkante meter ff een demootje weggeven. Haha. Geweldig, werden bijna ingeboekt voor een workshopje. :-)

3) Galicica Park, Prespa meer en Bitola – de stad

Ons laatste uitstapje was echt een misser. Ten eerste omdat we het op de laatste dag van onze vakantie hebben geboekt(kon niet anders) ten tweede omdat we op de warmste dag van de week gingen. (Het kwik liep op tot zo'n 42C) en ten derde omdat we het niet goed begrepen hadden en dus iets anders hadden verwacht.
Om 8 uur werden we al opgehaald. Zwaar brak de bus in beide, omdat we de avond ervoor iets te lang uit zijn geweest. Nils (een vriend van Ellis') ging ook mee op excursie. We hebben verschillende musea gezien en zijn gedropt in het stadje Bitola. Leuk stadje, gezellige terrasjes als het dus geen 42C was geweest! Zelfs in de schaduw was het niet te doen. Op de terug weg gingen we eindelijk dat doen, waarvoor we de excursie hadden geboekt: Galicica National park. 1 woord; geweldig. Lunch was trouwens bij deze excursie erg lekker en maakte een hoop goed.

Verder hebben we zelf het plaatsje Ohrid verkent en hebben een dagje Struga gedaan.
Ohrid is een oud stadje dat best leuk is om door heen te wandelen. In de avond is er veel te doen. Terrasjes, restaurantjes, disco’s, barretjes, ijssalons enz. Je moet wel van een beetje drukte houden, want je kan zo ongeveer over de hoofden lopen. Eveneens als het stukje strand van ons hotel. De mensen liggen werkelijk overal op het stukje stenenpad, wat als strand moet functioneren. Er is letterlijk geen ruimte om te bewegen. Gelukkig hebben we een leuke plek om te liggen gevonden. Heerlijke lounge tent met een uitbouw over het water, waar je je de hele dag wel kan vermaken. Kortom geweldige tent Bella Vista.
Naast Bella Vista ligt Cuba Libre. Ook een leuke strandtent waar ’s avonds veel te doen is. We hebben daar een stukje van een popconcert meegemaakt.
DE Servische popstar van de Balkan trad daar op.
Iedereen uit z’n dak, wij iets minder. Waarschijnlijk omdat we geen bal van de taal snappen. Je kan er echt geen touw aan vastknopen. De mensen praten hier echt niet echt Engels, waardoor iets bestellen in een restaurant en dan het juiste krijgen, een lastige opgave is.

Struga is een plaatsje ongeveer 13 km van Ohrid en is wat rustiger.
Meer families, veel ruimte op de stranden en leuke terrasjes. Je kan daar heerlijk een dagje vertoeven, wat we ook hebben gedaan.
Het uitgaansleven van Ohrid is echt bruisend. Elke dag wel ff een drankje op een terrasje of een barretje. Éen keer zijn we naar een discotheek geweest. Was wel lachen. We waren niet eens de oudste hahaha.
Al met al is Macedonië best een leuke bestemming. Het is goedkoop, mensen zijn vriendelijk. De mannen niet opdringerig, geen lastige verkopers, redelijk veilig en meestal mooi weer.

Nu helaas weer terug in ons koude kikkerlandje en weer aan die Arbeid :-(