Turtle watching - Reisverslag uit San José, Costa Rica van brigitte smits - WaarBenJij.nu Turtle watching - Reisverslag uit San José, Costa Rica van brigitte smits - WaarBenJij.nu

Turtle watching

Door: Ellis

Blijf op de hoogte en volg brigitte

26 Juli 2009 | Costa Rica, San José

PFF, de wekker gaat erg vroeg.. Snel, nog de laatste spullen pakken. Aangezien het nog een stuk lopen is hebben we de taxi genomen richting busstation. Om kwart over vijf waren we op het busstation. Om half zes ging de bus op weg naar San Jose. Gelukkig was dit een redelijk comfortabele bus en hebben we nog veel kunnen slapen.

Na 6 uur gereisd te hebben eindeljk in San Jose. Daar moesten we naar een ander station. Ook daar een taxi genomen. In de rij wachten, wachten en eindelijk aan de beurt om kaartjes te kopen. De bus gaat om 13.00 uur dus nog even tijd. Voor de zekerheid toch alvast kijken. Wat blijkt.. mensen gaan al een uur van te voren in de bus zitten, zodat ze een zitplek hebben. Pfff. Onze bagage willen wij in deze bus niet onderin zetten want de buschauffeur en anderen zijn niet in de buurt. Dus met bagage en al in de bus. Aangezien de bus toch om een uur vertrekt kon Brigitte nog wel wat eten en drinken halen..

Om 12.30 werd de motor gestart. Bus was vol en klaar om te vertrekken. Maar was Bri? Ik heb geen tijd om de spúllen uit de bus te krijgen. Snel naar de buschauffeur gegaan en gevraagd of ik een paar minuutje naar buiten mocht om haar te zoeken..
Net toen ik naar buiten wilde rennen, stond ze al voor de deur te wachten. Ze mocht namelijk niet naar binnen. .. Dat ging maar net goed.

In Cariaci moesten we weer een ander bus nemen. Deze stad voelde niet goed aan. In de zinderende hitte met onze bagage gaan lopen. Op het andere busstation weer een kaartje gekocht. Inmiddels een stel ontmoet uit Zwitserland, die verder met ons mee ging reizen. Aangezien we naar Tortuegero gaan en ons is verteld dat je daar niet kunt pinnen, toch maar opzoek naar een bank. Dit keer weer de bus op 1 minuut gehaald.. Ha, ha dat houdt het spannend. Deze bus was echt een locale bus. Deze gammele bus was ook volgestouwd met mensen en stopte om de paar minuten. Eindelijk kwamen aan La Pavona aan. Hup, hup we moesten meteen door naar de boot.. Bagage op onze rug en rennen maar..

In de boot konden we genieten van de jungle. We hoorde verschillende vogels en brulapen. Na 40 minuten kwamen we aan in ons dorp. Pff, het was donker en muf. We werder vriendelijk begroet door de vele zwerfhonden.. Nu nog opzoek naar een slaapplek. Alles bleek vol te zijn. Eindelijk een kamer gevonden. Niet echt goed maar we konden in elk geval slapen. Inmiddels waren we al 14 uur onderweg, maar toch wilde wij meteen de turtle tour boeken, want daar waren we immers voor gekomen. Zo gezegd zo gedaan, tour geboekt om 22.00 en nog even gegeten.

Turtles watching
Eindelijk was het zover met onze gids gingen we in het donker richting het strand. Aangezien Costa Rica goed omgaat met haar natuurgebieden mag elke gids maar max. 6 man meenemen naar bepaalde plekken. Zodat de andere turtles niet gestoord worden.
Ik ben benieuwd. Op het strand werd een vrouwtje gespot die net bezig was om haar nest te camoufleren. Met zijn allen mochten we achter het vrouwtje lopen toen ze weer richting zee ging. Het leek wel een medidatie; sterren aan de hemel, branding van de zee, verder absolute stilte en dit terwijl je een zeeschildpad weer terug ziet gaan naar de zee...

Het tweede vrouwtje was eieren aan het leggen. Het schijnt dat al zij eieren legt dat ze in trance is. Dit biedt de mogelijkheid om heeeel dicht bij te komen. De gids gebruik een speciaal rood licht waardoor de schildpad niet gestoord wordt.We zagen haar letterlijk eieren leggen... Echt een wereld ervaring.

Toen in het pikkedonker weer richting stad. We hoorde salsamuziek en zijn gaan kijken in de plaatselijke club.. Ha, ha daar moet je niet veel van voorstellen. Een aantal lokale mensen met veel toeristen die een poging doen om salsa te dansen. Neemt niet weg dat we vanavond wel gaan.
Vandaag om 6.00 stonden we gereed op de kade om wild life te gaan spotten. We hebben drie uur in de kayak gezeten. Geduld is een schone zaak en na een paar korte nachten vielen onze ogen dicht.. Eindelijk, zagen we krokodillen... Om precies te zijn kaaimannen. We waren opeens helemaal wakker. Verder nog brulapen gehoord (ik heb ze niet gezien) en veel vogels gespot.

Vandaag ook ander plek geregeld om te slapen. Wij zitten in een wereld hostel. We kijken uit over de zee en hebben een zwembad en nog belangrijker het water is warm, het toilet trekt door en er zijn bedden waar je wel in durft te kruipen. In de middag was het schitterend weer en hebben we eindelijk in de zon gezeten. Wat wil je nog meer. Vanavond, zoals gezegd naar de plaatselijke disco..
Morgen gaan we middels boot ( 5 uur) en bus richting Puerto de Viejo.

• 27 Juli 2009 - 04:30

Mam :

eg wat voor jou bri net op het nippertje komen maar wel leuk allen maal en spanend veel liefs en knufs van dezen kant

• 27 Juli 2009 - 08:50

Gerlise:

Heerlijk om jullie reisverslag te lezen... 't Is daar erg mooi, woow...

• 27 Juli 2009 - 11:35

Mirella:

Hey Bri, eindelijk even de tijd genomen om je site te bezoeken (ben aan het werk hè, dan heb je de tijd, hihi). Het is weer een avontuur hè?!
    Have fun, liefs Mirel

• 28 Juli 2009 - 21:21

Bir:

Hoi Dames,
    ben blij dat het goed met jullie gaat. Heb jullie verslagen gelezen en gevolg, lijkt me ook erg leuk.

Bir

ps: Ellis, ontvangt jij mijn sms?